אורגנו

אורגנו

האורגנו הוא שיח רב שנתי הנפוץ מאד בשימושו כתבלין במטבח האיטלקי, הים תיכוני והמקסיקני. הוא ידוע בשימוש ברפואה הסינית המסורתית וברפואה העממית האירופאית. הוא בעל טעם ארומטי, חם וקצת מריר. הוא מלא במגוון רב של שמנים אתריים, ויטמינים ומינרלים.

מקורו של בצפון אירופה ולו מספר זנים נפוצים באזור הים התיכון, כולם מוגדרים כתבלין. חלקי הצמח בשימוש הם העלים. הוא ממשפחת השפתניים המוכרת לנו מהאזוב.

הוא ידוע כמסייע לריפוי של מחלות בדרכי העיכול, מערכת הנשימה ומשמש להרגעה.
היוונים נהגו לעטר את ראשי הזוגות הנישאים בענפי אורגנו כנגד עין הרע ולמזל טוב. ובימי הביניים ייחסו לו סגולות של הגנה מפני כישופים.

הוא מכיל שמנים אתריים עם רכיבים פעילים כמו תימול (thymol) , חומצה רוזמרינית וקרווקרול (carvacrol) הידועים כבעלי תכונות נוגדי דלקת, ונוגדי חמצון. בנוסף הוא ידוע בפעילות אנטי בקטריאליות ואנטי חיידקית.
האזוב מכיל כ 300 קלוריות (ל 100 גר'), קצת פחמימות, שומנים וחלבון. בנוסף הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים כמו סידן, אשלגן וויטמין K בכמויות גבוהות, בנוסף ל נתרן, ברזל, ויטמין C, , זרחן, מגנזיום, ויטמין A, B, E, חומצות אומגה 3 ו 6, ואבץ.

ניתן לצרוך אותו טרי, מיובש, בשמן אתרי, שמן או במיצוי.

סגולות המרפא הידועות של הצמח:

  1. שפעת וזיהומים חיידקיים
    האורגנו מכיל חומרים אנטי ויראליים ואנטי נגיפיים כמו תימול וקרבקרול והוא בעל תכונות נוגדות חיידקים ונמצא יעיל לשימוש במצבים של שפעת, דלקות בגרון וזיהומים חיידקיים. בבדיקת השפעות אנטי חיידקיות מול חברים ממשפחת השפתניים כמו מרווה ואזוב הוא סיים במקום השני אחרי תימין.
  2. עשיר בנוגדי חמצון
    הוא עשיר בנוגדי חמצון המסייעים בפינוי של רדיקלים חופשיים הנמצאים בגוף, דבר המסייע בהגנה על הגוף מפני מחלות שונות כמו בעיות לב וגידולים סרטניים.
  3. מסייע לשמירה על לחץ דם ורמות סוכר
    הצמח מסייע בעיקוב פעילות האנזים בגוף שאחראי על עלייה בלחץ הדם וברמות הסוכר בגוף. בכך הוא מסייע ללב ולמחלת הסוכרת.
  4. מסייע לחיזוק השלד והעצמות
    התבלין מכיל כמות רבה של המינרלים סידן וברזל החיוניים לתקינות וחוזקת מערכת השלד והעצמות. יעיל לשימוש גם במצבים של אוסטאופורוזיס המאופיין בירידה במסת העצם.
  5. כאבי שיניים וזיהומים בפה
    אורגנו ידוע כבר מימי קדם כמסייע בכאבי שיניים הנובע מגורם חיידקי ובבעיות זיהומיות.
  6. צינון או דלקת נשימתית
    שמן האורגנו מסייע במצבים של צינון ומחלות של דרכי הנשימה. ניתן להשתמש בו באידוי או מריחה על העור. בנוסף הוא מסייע בדלקות אוזניים וסינוסיטיס.
  7. קשקשים וגירוי בקרקפת
    הוא נמצא כטיפול יעיל לקשקשים ובעיות נוספות כמו יובש, אדמומיות וגירוד. הוא מחזק את השיער ועור הקרקפת ויעיל לשימוש עם שמן אתרי ביחד עם שמנים הבריאים לעור כמו זית, קוקוס, אבוקדו, שקדים.
  8. משפר את מערכת העיכול
    הוא נמצא יעיל במצבים של דלקות בקיבה ובנוסף מזין את הקיבה בסיבים תזונתיים החשובים מאד בשמירה על בריאות הקיבה, המעיים והכבד.

 

האורגנו הוא צמח תבלין נפוץ במיוחד במטבח האיטלקי אך ידוע מאד גם בישראל. הוא בעל היסטוריה עתיקה והוא נפלא בבישול כתבלין כשהוא מיובש או טרי. הוא בעל יכולות ריפוי גבוהות במשרים ומיצוי בשימוש חיצוני ופנימי.

 

בפוסט הקודם עלתה שאלה היכן ניתן להשיג שמן אזוב. כמובן שניתן לרכוש שמן אתרי או מיצוי של רוב הצמחים עליהם דיברנו אבל הכי כיף ודי קל להכין לבד. אז החלטתי לשתף אתכם כיצד מכינים משרה שמן של צמח כלשהו.

 

הכנת משרה לצמחים על בסיס שמן צמחי

  1. בחירת הצמח ממנו אתם רוצים להפיק משרה שמן. אזוב, אורגנו, כורכום ובעצם כל צמח בעל סגולות מרפא או טעם טוב בתור תבלין. ניתן לעבוד עם הצמח טרי או מיובש.
  2. בחירת השמן בו נשרה את הצמח. נבחר בשמנים בכבישה קרה הידועים כבריאים לעור ולעיכול כאשר נחשוב גם על הטעם (לדוגמא לא מומלץ להשרות אורגנו או אזוב לבישול ותבלון בשמן קוקוס) ולכן נשתמש בשמנים הבריאים לעור לשימוש חיצוני כמו קוקוס, זית, אבוקדו, שקדים, חוחובה, נים, זרעי רימון ונבט חיטה.
    בצריכה באכילה חשוב שנבין אילו שמנים בריאים לגוף. אנו מכירים את סיווג השמנים הידוע של שומן בלתי רווי הבריא מאד לגוף כמו שמן זית, קנולה, אבוקדו, סומסום ושקדים. שומן רב בלתי רווי הפחות בריא לגוף בגלל שהוא מעודד תהליכי חמצון עם שמנים כמו תירס, חמניות, ושומן כמו מרגרינה.
    שומן רווי עם מוצרים החי כמו חמאה ושומן בשר, שמן קוקוס ודקל.
    אך בשמנים חשוב לדעת גם מה כמה פחמנים מכילה שרשרת השומן כי יש שמנים רוויים בריאים. שרשרת קצרה מכילה 2-4, בינונית 5-12, וארוכה יותר מ 12. מידע זה הופך את שמן הקוקוס לבריא בגלל שלו שרשרת בינונית מה שאומר שבפירוקו הוא אינו זקוק לאנזימים מהלבלב או למלחי מרה והוא נספג ישירות בכבד.
    אחרי כל ההסברים להלן השמנים הבריאים לצריכה בגוף: זית, אבוקדו, סומסום, קוקוס, שקדים.
  3. אחרי שבחרנו את הצמח והשמן, נשרה אותם בצנצנת זכוכית שקופה ביחס של 1:1, נמלא את הצנצנת עד הסוף ונסגור את המכסה. נשאיר את המשרה במקום חם או על עדן החלון למשך שבועיים לפחות, אפשר גם כמה חודשים, כמה שיותר יותר טוב.
  4. בסיום אפשר להשתמש בשמן עם הצמח (רק לוודא שכל חלקי הצמח מכוסים בשמן אחרת יוצרו עובשים) או לסנן אותו לפני ולהשתמש בו לבישול, סלטים ובעיות בעור, על פי יכולות הצמח.
  5. כל עוד לא נוצר עובש, אין ריח רע או שלא גדל משהו אחר בתוך הצנצנת ניתן להשתמש בו מספר רב של שנים ולשמור אותה במקום מוצל וקריר.

 

לקריאה על עוד צמחי מרפא והסגולות המיוחדות שלהם לחץ כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן