אזוב - זעתר

צמח זעתר

האזוב ידוע גם בשמו העממי זעתר, הוא שיח בר הנפוץ מאד בישראל ובמזרח התיכון ויש לו מקום חשוב ברפואת צמחים ברפואה המסורתית. הוא משמש גם למאכל וכתבלין, בעל טעם מתוק-מריר מלא במגוון רב של שמנים אתריים.

הוא שיח ריחני, רב שנתי בעל עלים שעירים והוא גדל לגובה של כחצי מטר. חלקי הצמח בשימוש הם העלים, הפרחים והגבעולים. השמן שלו משמש גם כמבשם. הוא המרכיב העיקרי בתערובת התבלינים המוכרת בישראל הנקראת זעתר בנוסף לקורנית, סומק וזרעי שומשום.

לאזוב יש כ 6 זנים אך בארץ יש רק זן אחד המופיע בשכיחות גבוהה. הוא דומה מאד בטעם ובריח לצמחים צתרה וקורנית המגיעים מאותה משפחת שפתניים.

הוא ידוע כמסייע לכאבי בטן, צינון, טפילים בקיבה, כאב אוזניים ועוד.

הוא משמש גם לטיהור וחיטוי והשימוש בו מוזכר בתנ"ך בהקשר לתהליכי טיהור וטקסים.

הוא מכיל שמנים אתריים עם רכיבים פעילים כמו תימול (thymol) וקרווקרול (carvacrol) הידועים כבעלי תכונות נוגדי דלקת, ונוגד כאבים ובנוסף הקרווקרול ידוע כנוגד חמצון. בנוסף הוא ידוע בפעילות אנטי חיידקית, ויעיל כנגד פטריות, עובשים ותולעים. האזוב מכיל כ 250 קלוריות (ל 100 גר'), קצת פחמימות שומנים וחלבון. בנוסף הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים כמו סידן, נתרן, ברזל, ויטמין C, אשלגן, זרחן, מגנזיום, ויטמין B, K  ואבץ.

ניתן לצרוך אותו טרי, באבקה, בשמן אתרי, שמן או במיצוי.

סגולות המרפא הידועות של הצמח:

  1. שפעת ווירוסים בגרון
    האזוב מכיל חומרים אנטי ויראליים ואנטי נגיפיים המאפשרים לו לסייע בכאבי גרון, צרידות, שיעול, צינון וירוס ושפעת.
  2. דרכי הנשימה העליונה
    הוא מכיל חומרים אנטי ויראליים המסייעים בריכוך רקמות ולכן יעיל למחלות כמו ברונכיטיס, דלקת ריאות, ושיעול.
  3. כאבי אוזניים
    יעיל בטיפול בדלקות אוזניים ובהורדת הכאב. טפטוף כמה טיפות מיצוי או שמן אתרי בשילוב עם שמן זית יעשה את העבודה.
  4. כאבי שיניים וחלל הפה
    האזוב מהווה טיפול טבעי לשיניים, חניכיים וזיהומים בחלל הפה עקב הסגולות האנטי בקטריאליות. הוא מסייע בחיטוי של חלל הפה והגרון, מסייע בהורדת כאב ומפחית דלקות וזיהומים.
  5. מערכת העיכול והקיבה
    מסייע להתמודדות עם דלקות בקיבה, מצבי בחילה ומעי רגיז. בנוסף בשילוב עם מרווה ופיגם נמצא יעיל גם נגד תולעים. הוא מרגיע את רירית מערכת העיקול ויכול לגרום להשפעה משלשלת קלה. הוא מחזק את מערכת העיכול ונמצא יעיל במצבים של כיבים בתריסריון.
  6. בעיות עור
    הוא עשיר בוויטמינים המזינים את העור ומטפלים במגוון רב של בעיות עור. יעיל במקרים של עקיצות, פצעים, פסוריאזיס, כוויות, פריחות ופטריות שונות. הוא מחטה ומעשיר את העור בלחות. הוא מסייע בחידוש העור, בהפחתת קמטים ועור סדוק. הוא מסייע במניעת הזדקנות העור בעזרת נוגדי חמצון המעכבים את אכסון השומן בגוף ובפינוי רעלנים.
  7. כאב
    משמש כמשכך כאבים במספר מצבים של כאב כמו כאב ראש, מחזור, וכאבי פרקים. בנוסף לכאבי שיניים ואוזניים שצוינו קודם לכן.
  8. בריאות הלב
    מסייע במצבים של רמות כולסטרול נמוכות. יכולות ריכוך הרקמות עקב טרשת עורקים .
  9. תמיכה במערכת החיסונית
    האזוב ידוע כמסייע ותומך בפעילות הגוף ובחיזוק המערכת החיסונית. הוא משמש כטיפול נלווה לסרטן לתופעות הלואי של הקרנות. נמצא כי הוא מסייע גם בהריגת תאים סרטניים במקרים מסוימים.

האזוב הוא צמח נפוץ בנוף הישראלי ובעל ערך תזונתי רב ושימושים רבים כצמח מרפא. הוא נפלא בשימוש בעלים טריים בסלט, בבישול כתבלין כשהוא מיובש או טרי. הוא בעל יכולות ריפוי גבוהות במשרים ומיצוי בשימוש חיצוני ופנימי.

 

לקריאה על עוד צמחי מרפא והסגולות המיוחדות שלהם לחץ כאן.

אזוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן