גלו כיצד להתגבר על כאבי גב

כאבי גב

באיזה אופן כאבי הגב יכולים להתבטא

אנו חיים בדרך כלל חיים עמוסים באירועים ומשימות ולעיתים רבות מעמידים את גופינו במצבי קיצון רבים. כאבי שרירים בכלל וכאבי גב בפרט הם תוצאה של מצבי קיצון ועומס בהם היה נתון הגוף כגון לחץ, עבודה מאומצת, הזנחה של בעיה, חוסר שינה, פציעות, בעיות פיזיולוגיות ועוד. הם מהווים איתות מהגוף עבורנו על מנת שנשים לב שיש בעיה במקום מסוים ומהווים חלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי הטבעי של הגוף.
הכאבים יכולים להיות קלים עד חדים במקומות קבועים כאשר התדירות בין גלי הכאב משתנה. הכאב יכול להישאר מספר ימים ולהיעלם אך לעיתים יכול להימשך גם תקופה ארוכה. ללא תמיכה מתאימה בגוף הוא יתקשה לבצע את תהליך הריפוי וההחלמה.

סיבות להיווצרות הבעיה

כמובן שניתן לסקור את כל הסיבות הקונבנציונליות הידועות בעולם הרפואה כגון בלט דיסק, פריצת דיסק, היצירות תעלה ספינאלית, שבר, פציעה ועוד. בנוסף בחלק מהמקרים אין בעיה הניכרת לעין והאדם עדיין יכול לחוות כאבי גב כמו אדם עם בעיה פזית.
הבעיה במציאת סיבה משותפת לתוצאה זהה מאלצת אותנו לחשוב על הסיבות לבעיה מכיוון אחר.
ניתן לחלק את הסיבות והנסיבות לשני רבדים:

  1. במישור הפיזי ניתן למצוא מגוון רחב של בעיות פיזיות וישנם גם מקרים רבים המגיעים ללא בעיה ספציפית בגוף. על סמך מידע זה חשוב להבין שהתממשות בעיה פיזיולוגית כזאת או אחרת בגוף אינה מחייבת את הופעתם של כאבים בגוף.
  2. במישור הנפשי הוכח שלחץ, מתח וחוסר שינה יוצרים אפקט של עומס על שרירי הגוף ומייצרים מצב של התכווצות השרירים, דבר הגורם למגבלה בתנועה ולפעמים אף למצבי כאב אקוטיים.

הגוף מבטא באופן פיזי את האנרגיה שהוא חווה במישור הנפשי וכך נוצר החיבור החזק בין השניים. מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר בין הגוף לנפש כאשר כל אחד מאיתנו חווה כיצד יום לחוץ ועמוס משפיע באופן ניכר על מצב גופו ותפקודו. על מנת לשפר את המצב עלינו לעבוד גם על החלק הפיזי בגוף ולעורר אותו לריפוי, אך באותה מידה עלינו לבצע שינויים בנפש כדי למנוע ממצב זה לחזור על עצמו בהמשך.

כיצד מתבטא הכאב

בדרך כלל במצב בו יש התפרצות של כאב אנו נחווה כאב רב ורגישות גבוהה באזור. הדבר יכול להביא לתחושת נימול או הירדמות באיברים נוספים כמו ידיים ורגליים, לגרום לפגיעה בתנועה, חוסר יכולת לבצע פעולות יום יומיות פשוטות ואף להגיע למצב חולשה קיצוני או שיתוק מקומי.

במצבים אלא של כאב מתמשך באזור, הלחץ והמתח על השרירים יכולים להימשך מכמה ימים עד כמה שבועות תלוי בחומרת המצב. משככי כאבים כמעט ואינם משפיעים על המצב פרט לתרופות חזקות במיוחד שנמנע מאד מלהגיע אליהן.

דרכי פתרון אפשריים

הגוף שלנו הוא זה שבסופו של דבר מבצע את תהליך הריפוי. אין אף תרופה או טיפול אלטרנטיבי כזה או אחר שפותר את הבעיה בגוף. כולם מסייעים לגוף בהתמודדות עם הבעיה ועוזרים לו לחזור למצב הריפוי הטבעי שלו כמה שיותר מהר.
הסיוע יכול להתבטא בעבודה עצמית בנושאים כגון תזונה, שינה ומנוחה, חיזוק ומתיחת השרירים, הפגת לחצים וכדומה. ניתן לסייע גם באופן חיצוני במגוון טיפולים אלטרנטיביים התומכים בהחזרת כוח הריפוי לגוף. הטיפולים מסייעים בשחרור לחצים ממקומות בעייתיים, יצירת טריגר לריפוי הגוף במקומות הבעייתיים, איתור וטיפול במקור הבעיה בפן הרגשי, חיזוק ותמיכה בעבודת הגוף בעזרת צמחי מרפא.

שימור מצב הגוף בשגרה

לאחר שטיפלנו בגוף, שחררנו את מצב הלחץ בו הוא היה נתון והחזרנו אותו למצב של איזון וריפוי עצמי, חשוב לשים דגש על אופן ההתנהלות וההרגלים שלנו על מנת לסייע לגוף לשמור על מצב ריפוי זה לאורך זמן ללא צורך בהתערבות נוספת.

  1. שמירת מודעות גבוהה לגוף – לנסות וללמוד להכיר את הגוף באופן טוב יותר, להיות מודע ליכולותיו ומגבלותיו. ייתכן ונאלץ לשנות כמה הרגלים כגון האופן בו אנו יושבים, כיצד וכמה משקל אנו מרימים, כיצד אנו מבצעים פעילות גופנית ולפעמים האם בכלל אנו מבצעים אותה.
  2. חיזוק ותחזוקת שרירי הגב והצוואר – עבודה קבועה על ידי ביצוע פעילות ספורט באופן כללי ועבודה על שרירי הגב התחתון והצוואר באופן ספציפי כל מנת להקל על העומס באזורים הללו. בנוסף חשוב להשתמש ביוגה או תרגילי מתיחות על מנת לבצע את הפעולה ההפוכה מעבודה על חיזוק השריר והיא מתיחה והחזרת גמישות ואלסטיות לשריר. דבר המוסיף ליכולת של השריר לעבוד באופן תקין להירפא ולהיבנות מחדש.
  3. יצירת סביבת עבודה בטוחה – לא משנה אם אנחנו עובדים במשרד או פועלים בשטח, עלינו להתאים את סביבת העבודה שלנו. מצד אחד נמצאים במקום בו נח לנו ומצד שני ליצר מצב בו הסביבה בטוחה עבורנו ומאפשרת לנו להימצא במנחים נכונים.
  4. קשר ישיר בין גוף לנפש – בגלל ההבנה שהגוף והנפש אחד הם, עלינו לבחון מחדש ובהסתכלות אחרת את ההרגלים היום יומיים שלנו ולבצע התאמות לפי הצורך. שינוי הרגלי חשיבה ודפוסי התנהגות יכול להוביל לשינוי משמעותי בהקטנת אירועי הכאב עד להעלמתם לחלוטין.

 

לחץ כדי לקרוא עוד על התמודדות עם כאב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן