פלפל שחור

צמח פלפל שחור

פלפל שחור הוא אחד התבלינים המוכרים והנפוצים ביותר במטבחים בכל העולם ונחשב למלך התבלינים. בנוסף להיותו בן הזוג המוכר של המלח בכל שולחן והחריפות הנעימה שהוא מביא אתו, הוא בעל סגולות מרפא חשובות לא פחות מטעם וריח. הוא מכיל כמויות גבוהות של נוגדי חמצון, מצוין לעיכול ובתהליכי הרזיה, מסייע בהורדת סוכר ומשפר את פעילות הלב.

הוא צמח מטפס ממשפחת הפלפליים במקור מאזור מזרח אסיה. החלקים בשימוש הם הפירות, גרגירים קטנים ואדומים אשר הופכים לשחורים לאחר ייבוש באוויר הפתוח. הוא מקוטלג לפי נמל המוצא שלו כאשר מקורם של שני הסוגים המוכרים ביותר הוא פלפל מלברי ופלפל טליצ'רי שמקורם במלבר הודו.
חשוב לדעת שמומלץ לטחון אותו כאשר הוא טרי כך  שומרים על חומרי הריח שנוטים להתנדף מהר, בנוסף חשוב להרחיק אותו מאור שפוגע באיכות הפיפרין.

הוא מכיל רכיבים פעילים כמו caryophyllene, limonene, sabinene ו-linalool המקנים לו את גוון הארומה ההדרי, העצי והפרחוני ופיפרין (Piperine) הידוע כבעל תכונות נוגדי דלקת, ונוגדי חמצון.  
הפלפל השחור מכיל כ 255 קלוריות (ל 100 גר'), פחמימות, שומנים וחלבון. בנוסף הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים כמו ויטמין A, B, C, E ו K, סידן, אשלגן, נתרן, ברזל, זרחן, מגנזיום, חומצות אומגה 3 ו 6, ואבץ.

ניתן לצרוך אותו מיובש שלם או גרוס, בשמן אתרי, משרה שמן או במיצוי.

סגולות המרפא הידועות של הצמח:

  1. צינון ושיעול
    זה המיצוי הראשון שאני לוקח כשיש לי כאב גרון או צינון. הוא ידוע ברפואה ההודית כמסייע במצבים של הצטננות ושיעול. ברפואה המערבית הוא ידוע כמסייע לסינוסיטיס, מפרק ליחה וגודש באף. הוא גם נלחם בחיידקים ובכך מפחית את העומס מהגוף.
  2. נוגד חמצון
    הפיפרין הנמצא בפלפל השחור ידוע כנוגד חמצון ובכך מסייע בפינוי רדיקלים חופשיים ובהגנה על הגוף מסכרת, לחץ דם וסרטן.
  3. שיכוך כאב
    הפיפרין מסייע גם במצבי כאב. הוא מגביר את זרימת הדם ומאפשר חדירות מוגברת של אשלגן ונתרן לתא העצב ומייצר גירוי שגורם לתחושת אלחוש וכן לירידה בכאב למספר ימים. יעיל במצבים של דלקות חניכיים, כאבי שיניים, כאבי ראש ומיגרנות.
  4. מגביר את ספיגת הכורכומין בגוף
    הפיפרין מגביר את ספיגת הכורכומין המוכר מצמח הכורכום בגוף ב 2000% ולכן מומלץ מאד לשלב בין השניים. הכורכומים הוא מולקולה שומנית והפיפרין מסייע לגוף בפירוק מולקולות שומניות ולכן מגביר את הספיגה.
  5. מסייע למערכת העיכול
    הוא מעודד הפרשת חומצות הידרוכלוריות בקיבה החיוניות לעיכול חלבונים, למצבים של קלקול קיבה, בחילות, עצירות ושלשולים. הוא מסייע לגוף בעיכול מהיר ויעיל יותר של המזון.
  6. מזין את העור ומרפא פצעים
    בעל תכונות אנטי בקטריאליות המסייע בהגנה מפני חיידקים במצבים של חתכים, פצעים פתוחים, עקיצות ואקנה. בנוסף מזין מאד את העור, ממריץ את זרימת הדם ומסייע בהסרת עור מת. הוא ממריץ בגוף את ייצור הפיגמנט בעור ונמצא יעיל כנגד מחלת עור בשם ויטיליגו הגורמת לאובדן פיגמנטציה בעור.
  7. ניקוי רעלים וחילוף חומרים
    כמו שהבנו בפעולת פירוק הכורכומין הוא מסייע לגוף באופן כללי בפירוק של מולקולות שומניות ובכך מסייע לגוף בפירוק מואץ של תאי השומן בגוף, הגברת חילוף החומרים בגוף, מנקה רעלים (נשמרים בגוף במולקולות שומניות), גורם להזעה (גם צורת ניקוי של הגוף), ומנקה את הדם.
  8. נוגד דכאון
    הוא מסייע לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר של המוח בעיקר בגלל היכולת לעודד הזרמת דם טובה יותר בגוף המשפרת את התחושות במצבים של דכאון.

לפלפל שחור יש תפקיד חשוב בטעם וחווית האכילה שלנו והוא בעל סגולות מרפא גבוהות וחשובות לגוף שלנו. ניתן לצרוך אותו בבישול כתבלין מיובש שלם או טחון או להשתמש בו באופן מוגבר לריפוי במשרים ומיצויים בשימוש חיצוני ופנימי.

לקריאה על עוד צמחי מרפא והסגולות המיוחדות שלהם לחץ כאן.

פלפל שחור מיובש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן