קינמון

קינמון

הקינמון עץ ירוק עד בעל מגוון של זנים בגודל בינוני הגדלים במספר מקומות במזרח כמו סרי לנקה, סין, וייטנאם ואינדונזיה. הקינמון המיוצר מקליפת הגזע של העץ, מופק מעץ בגודל בינוני. לקינמון טעם חריף מתוק ומשתמשים בו בעיקר לתיבול עוגות וקינוחים ובתבשילים שונים.

מינים נפוצים:

  • קינמון ציילון (Ceylon) – נקרא על שם ציילון (הקרויה כיום סרי לנקה), מקום מוצאו של העץ והוא נחשב למשובח ביותר.
  • קינמון סיני (Cassia) – אדום יותר בצבע וחריף יותר בטעם.
  • קינמון וייטנאמי (Royal) – נקרא גם קינמון סייגון על שם עיר המוצא שלו בווייטנאם. הוא מתוק יותר ופחות חריף.
  • קינמון אינדונזי (Burmanni) – מגיע מאינדונזיה ונפוץ מאד בשימוש בעולם, בעל טעם עדין יותר.

הקינמון משמש כתבלין, טעמו מתקתק והוא בעל חריפות מסוימת. הוא משמש כצמח מרפא ברפואה העממית כבר מהתקופות הקדומות ושימש כתרופה לכאבי גרון, בטן, בעיות סוכר וכאבי מפרקים.

הוא מכיל תרכובות פנוליות מיוחדות, פלבנואידים ונוגדי חמצון. בעל תכונות חזקות אנטי דלקתיות, אנטי סוכרתי ואנטי מיקרוביאליות. מחזק את מערכת החיסון ומגן מפני הסרטן ומחלות לב. הקינמון מכיל כ 250 קלוריות (ל 100 גר'), פחמימות, שומנים וקצת חלבון. בנוסף הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים כמו סידן, נתרן, ברזל, ויטמין C, אשלגן, זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמין B,E ו K וחומצה פולית.

ניתן לצרוך אותו באבקה, בשמן או במיצוי.

לקינמון מחקרים רבים המחזקים את ההבנה של סגולות המרפא שלו.

סגולות המרפא הידועות של קינמון:

  1. מסייע בהתמודדות עם סכרת
    בעל השפעה אנטי סוכרתית, מסייע באיזון רמות הסוכר על ידי הגדלת רגישות הגוף לאינסולין ובכך מאפשר לגוף לאזן את רמות הסוכר הגוף. הקינמון משמש כחסם פעיל לאנזים אלנין טרנסאמינאז המאפשר לסוכר להיספג בדם ולהפוך לאנרגיה ובכך מסייע בהורדת רמות הסוכר בדם במיוחד לאחר ארוחה גדולה.
  2. בריאות הלב וכלי הדם
    הקינמון מסייע במגוון גורמי סיכון הקשורים לבריאות הלב כמו הורדת רמות הכולסטרול (LDL) בדם, הורדת לחץ דם והורדת רמות טריגליצרידים בדם. הוא ממריץ את זרימת הדם ואת יכולת הגוף לתקן רקמות (במיוחד רקמת הלב). הוא נמצא יעיל מאד בסיוע לקרישת דם ובכך מניעת דימומים.
  3. אנטי דלקתי
    הקינמון עשיר בתרכובות פלבנואידים בעלות תכונות אנטי דלקתיות ובסיוע להפרעות נוירולוגיות שונות כמו פרקינסון, אלצהיימר הנגרמות כתוצאה מתהליכים דלקתיים. הוא מסייע גם בעיקוב ייצור תחמוצות חנקן בגוף שהופך אותו ליעיל לטיפול בבעיות של דלקות בקיבה.
  4. זיהומים ממקור בקטריאלי, פטרייתי ונגיפי
    הוא בעל תכונות אנטי מיקרוביאליות, אנטי פרזיטית, אנטי בקטריאלית ונוגד וירוסים. הוא מסייע בחיזוק מערכת העיכול ומסייע במגוון רחב של זיהומים ודלקות בקיבה ובמערכת השתן.
  5. משפר ריכוז ומעלה אנרגיה
    היכולת של הקינמון לסייע לגוף בהסדרה רמות הסוכר ופירוק תקין של סוכרים. מאפשרת עבודה יעילה ותקינה של הגוף ומוסיפה לתחושת האנרגיה והחיוניות. הוא משפר את הריכוז במיוחד בפעולות מונוטוניות או בפעולות הדורשות רמת ריכוז גבוהה כמו לימודים.
  6. מסייע בהרזיה
    בנוסף ליכולות הקשורות באיזון רמות הסוכר בדם הוא מכיל חומר פעיל הנקרא סינמלדהיד (Cinnamaldehyde) שעשוי לסייע בהרזיה ובמיוחד בהפחתת השומן הבטני.
  7. חיזוק המערכת החיסונית
    הוא מכיל חומרים פעילים כמו טרפנואידים (Terpenoids), דיטרפנים, קומרין וסינמלדהיד (Cinnamaldehyde) הידועים בסיוע לחיזוק המערכת החיסונית.

בקינמון הקסיה הנפוץ יותר יש ריכוז גבוהה של חומר הנקרא קומרין והוא עלול לפגוע בכבד. בשימוש יום יומי כתבלין קשה להגיע לכמויות שיכולות לפגוע אך בשימוש במיצוי מומלץ להשתמש בקינמון מסוג ציילון שכמעט ואינו מכיל את הקומרין.

הקינמון הוא צמח בעל מגוון רחב של סגולות מרפא והוא מהווה גם כתבלין המוסיף טעם מתקתק וחריפות עדינה. הוא מועיל גם בשימוש חיצוני על העור וגם בשימוש פנימי. שלבו קינמון בתפריט היומי, בבישול, במיצוי או במשקאות.

לקריאה על עוד צמחי מרפא והסגולות המיוחדות שלהם לחץ כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן