כורכום

כורכום

צמח הכורכום ידוע כבר אלפי שנים כצמח תבלין עם סגולות מרפא רבות וכפיגמנט טבעי (צהוב). הוא ממשפחת הזנגביליים והוא קרוב משפחה של זנגביל והל. מקורו במזרח אסיה ונפוץ כיום בכל ארצות העולם.

ברפואה ההודית (איורוודה) הוא ידוע בשימוש להפרעות עיכול וטיהור כללי חזק ואילו ברפואה הסינית הוא ידוע כצמח המחזק ומניע את הדם. ברפואה המערבית הוא מוכר כבעל יכולת טיפול במגוון רחב של בעיות ומתאים לשימוש ממושך.

החלק המשמש למטרות רפואיות הוא קנה השורש בדומה לזנגביל וגבעולי הצמח יכולים להגיע לגובה של עד 3 מטר. הכורכום מכיל חומר אנטי דלקתי הנקרא כורכומין.

התבלין מופק מהשורש ועשיר בחומרים נוגדי חמצון, נוגדי דלקת, נוגדי קרישה. הוא מוריד רמות שומנים/כולסטרול בדם, מעודד התחדשות רקמות ומשפר את זרימת הדם ההיקפית.

הכורכום מכיל קלוריות בכמות נמוכה גבוהה (350 ל 100 גר'), פחמימות, שומנים וקצת חלבון. בנוסף הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים כמו סידן, נתרן, ברזל, ויטמין C, אשלגן, זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמין B,E ו K חומצה פולית ומגוון חומצות אומגה 3,6 ו 9.

ניתן לצרוך אותו במגוון רב של צורות, טרי, מיובש, באבקה, בשמן או במיצוי.

סגולות מרפא:

  1. נוגד דלקת
    הכורכומין המצוי בכורכום מסייע בעיכוב תהלכים דלקתיים בגוף על ידי עיכוב סינתזה של חומרים מתווכי דלקת ואנזימים מחוללי דלקת. הוא מסייע רבות בהפחתת כאב בדלקות מפרקים שגרונית ובמצבים דלקתיים בגוף ללא תופעות לוואי. הוא נמצא יעיל במיוחד במצבי דלקת בקיבה, אלצהיימר (הנובעת מהתפתחות מקור דלקתי), דלקות עיניים, דלקות מעי וטרשת נפוצה.
  2. נוגד חמצון:
    לכורכומין יש גם יכולות נוגדות חמצון חזקות מאד. הוא מגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים ובכך מונע מחלות ומגן מפני תאים סרטניים. הוא חזק פי כמה מנוגדי חמצון חזקים כמו ויטמין C ו E, ויעיל נגד רדיקלים חזקים כמו הידרוקסיד ופרוקסיל.
  3. ניקוי רעלים
    הכורכומין בעל יכולת לנטרול רעלים מהכבד ומעודד ייצור ואיזון אנזימי כבד המפחיתים את כמות הרעלנים בגוף. הוא יעיל במיוחד במצבים של כבד שומני ודלקת בכבד.
  4. מעודד התחדשות תאים
    מעצם היותו נוגד חמצון הכורכומין מעודד התחדשות רקמות ומסייע בהאטת תהליכי הזדקנות, מעניק לעור הפנים מראה זוהר ורענן, מסייע בטיפול בנגעי עור וזיהומים ובהפחתת צלקות בעור.
  5. הלב ומערכת הדם
    הכורכומין מפחית את הצמדות טסיות הדם ובכך מפחית סיכון להיווצרות קרישי דם, התפתחות טרשת עורקים ומחלות לב כלליות. הוא מסייע בהורדת כולסטרול (LDL) ומוריד את רמות השומן בדם.
  6. משפר את הזיכרון
    מחקרים הראו שצריכה מעודדת את שיפור הזיכרון, יכולות החשיבה וההגיון.
  7. מפחית כאב
    היכולות האנטי-דלקתיות מסייעות בהורדת עוצמות הכאב. הוא מסייע במיוחד במקרים של כאב הנובע מדלקות פרקים.
  8. יעיל נגד דכאון
    מחקרים הוכיחו שיעילות הכורכומין זהה לפלוקסטין (פרוזק) ומסייע בהפחתת תסמיני דיכאון, מגביר את רמות הסרטונין והדופרמין שאחראיים על ויסות מצב הרוח ותפקודי גוף נוספים.
 

הכורכום הוא צמח בעל מגוון רחב של סגולות מרפא והוא מהווה גם כתבלין המוסיף טעם נפלא וצבע צהוב. הוא מועיל גם בשימוש חיצוני על העור וגם בשימוש פנימי. הכורכומין היא מולקולה שומנית ברובה ולכן זקוקה לנשא שיסייע לה בהובלה וספיגה בגוף. מומלץ לשלב את הצריכה יחד עם שמנים טבעיים כמו אבוקדו, אגוזים ושקדים, זרעים ובנוסף פלפל שחור הידוע בהגברת יכולת הספיגה של כורכומין בגוף בעד כפי 2000. אז שלבו כורכום בתפריט היומי, בבישול, במיצוי או במשחה על העור.

לקריאה עוד צמחי מרפא והסגולות המיוחדות שלהם לחץ כאן.

פריחת כורכום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן