הסוד בצעדים קטנים

צעדים קטנים

החיים שלנו מורכבים ממגוון רחב של דברים שנמצאים בתנועה מתמדת ומושפעים כל הזמן מחויות הסביבה. כאשר אנו רוצים ליצור שינוי מסוים אנו מביטים בסוף הדרך בהתלהבות אך באותה מהירות גם המוח מתחיל לראות את כל התמונה ולהיבהל מכמות הדברים שיש לעשות.

כולנו חווינו את התחושה של לקום בוקר אחד, לרוב ביום ההולדת או לקראת השנה החדשה, ולהחליט שממחר אנחנו משנים את … רובינו ניסינו להתחיל משהו אך לרוב חווינו את התחושה של הוויתור עוד לפני שהצלחנו לעברו חלק קטן מהדרך.

ובכן יש לכך סיבה הגיונית וברורה וכמו תמיד אנחנו חוזרים למוח החושב, שמתחיל לחשב מראש את כל המאמץ הצפוי שיש לעשות על מנת להגיע לסיום המשימה ומשדר אותות מצוקה בדמות ייאוש, רצון להפסיק, זלזול עצמי, פחד וכדומה.

כבר דיברתי בעבר על כך שהמוח לא מנהל אותנו והוא אינה המערכת השולטת בנו, במעשינו או בחשיבה שלנו. הוא רק איבר נוסף בגוף המופלא הזה ואנו חייבים ללמוד כיצד לעבוד אתו נכון.

כל משימה קטנה כגדולה, ניתן לחלק לחלקים קטנים וברי השגה שיעזרו לנו לחזק את הביטחון העצמי שלנו והאמונה שלנו באופן הדרגתי ומתון. הם יאפשר לנו מצד אחד להנות מהדרך, שהיא לא פחות חשובה ומצד שני לחוות את ההישגים שבהצלחות הקטנות במהלך הדרך ולתת למוח את תחושת ההצלחה שבהשלמת המשימה.

כמו ילד שלומד ללכת ובונה בטחון ביציבה שלו וביכולת לסמוך על כך שבסופו של תהליך ילמד ללכת, כל זאת מבלי שהמוח ישרה פחד או חוסר ביטחון בתהליך הלמידה. הילד פשוט הולך ונופל עד שהוא מצליח לשלוט בהליכה ללא כל בעיה. כך אנו צריכים להתייחס לכל משימה חדשה שהחלטנו בתהליך נכון כי אנו בוחרים להכניס אותה לחיינו.

איפשהו בדרך איבדנו את האמונה והיכולת האוטומטית לדעת מה אנו רוצים ולעשות את הדרך והקצרה ביותר לכיוון הנכון. זה קורה בגלל דברים שונים שאנו עוברים כילדים כמו חינוך בבית וגם בבית הספר, חוויות שונות שעברנו בדרך וגרמו לנו לחשוב שכך דברים מתנהלים והרגלים שונים שקיבלנו מפרסום או מהחברה.
הנה מספר דוגמאות להתמודדות עם תבניות שגויות מהעבר:

  1. יש להשקיע מאמץ רב כדי ליצור שינוי
  2. על מנת לקבל תוצאות גדולות עלינו לעשות צעדים גדולים
  3. התנסויות מרובות יביאו תוצאות מרובות
 

אנו רוצים תוצאות מיידיות. הסיבה היא שהמוח שלנו אינו אוהב שינוי ולכן בביצוע של פעולות חדשות הוא מתחיל לייצר הפרעות כמו מחשבות סרק, תחושת פחד וסלידה משינוי. הסיבה נעוצה בצורך הישרדותי של המוח לשמור על הסביבה שלו מוכרת ובטוחה. ולכן כאשר אנו מחליטים על שינוי גדול בחיים המוח מיד מתנגד ומבצע את כל הפעולות שהוא מכיר על מנת להפסיק את השינוי המתרחש.

אז כיצד נוכל "לעבוד" על המוח ולרתום אותו לשינוי המיוחל?

נעשה זאת בעזרת מספר צעדים פשוטים:

  1. חלוקה למשימות קטנות יומיות וניתנות להשגה
    אנו לא מסתכלים על המטרה הסופית או המשימה הגדולה. נחלק את המטרה לתתי משימות קטנות עד שנקבל משימות הניתנות לביצוע באופן יומי. משימות שלוקחות מספר דקות בתחילת הדרך אך בהמשך יהפכו להרגל משמעותי. לדוגמא אם נרצה לעשות ספורט אבל איננו מתורגלים, נתחיל בדקה ביום למשך שבוע, נמשיך בשתי דקות בשבוע השני וכך נעלה עד שנגיע לזמן הרצוי. זה יכול להיות חצי שעה ביום או לשלוש שעות למי שבחר להתאמן למרתון.
  2. ביצוע המשימה באופן קבוע בכל יום ללא הסתכלות על התמונה הגדולה.
    חשוב להיות החלטי ולגלות אחריות ולבצע באופן קבוע ויומי את המשימה הקטנה שהצבת לעצמך. קטנה ככל שתהיה או שתיראה חסרת משמעות בתמונה הגדולה אנו שומרים על עקביות ומבצעים את המשימה/ות באופן יומי ובלי לוותר לעצמינו.
  3. מעקב אחרי ביצוע והישגים
    שלב זה חשוב בהסתכלות קדימה לפרקי זמן גדולים כמו חודשים או שנים. הוא נותן לנו נקודת מבט רחבה על העבודה שהצלחנו להשיג בעזרת ההתמדה והחלוקה למשימות קטנות, דבר שיחזק מאד את הבטחון שלנו בעצמינו והחזרת האמונה שניתן לעשות איזה שינוי שרק נרצה להטמיע.
 

עצם ההתחייבות והעבודה בצעדים קטנים תשיג תוצאות מדהימות בראייה רחבה, תניע אותנו ותחזק את האמונה להשיג מטרות גדולות יותר ותאפשר לנו להוציא את המיטב מעצמינו. החלוקה למשימות קטנות הניתנות למימוש מאפשרות לנו לעקוף את מנגנון הפחד של המוח ובכך להרגיל אותו בסבלנות לתהליכים חדשים. בנוסף התהליך מקדם אותנו כל הזמן במסלול הנכון להשגת היעד אותו אנו רוצים להשיג.

בתהליך הצעדים הקטנים קורה דבר מדהים. ברגע שאנחנו מתרגלים ומתגברים על ההתנגדות הראשונית המוח מתחיל לשתף פעולה ונרגיש צורך לעשות מעט יותר בכל יום. אנו מייצרים במוח חיווטים מחדש בנוגע לצעדים שאותם הכנסנו כך שהם יהפכו להרגלים תוך שמירה על תחושה של תקווה ואופטימיות.

משחקים תמיד הופכים את החוויה לנעימה יותר. שחקו עם הצעדים הקטנים, הכניסו למשך שבוע תרגול של כמה דקות בכל תחום שברצונכם לשנות ותחוו בעצמכם את התחושה העוצמתית מתרגול כל כך קצר. אפשר להתחיל בתרגול של פעילות ספורט, קריאה, תרגול נשימות, מדיטציה או זמן איכות עם המשפחה.

כן זה נשמע פשוט כי זה באמת כך. צריך רק להתחיל וזה כבר בידיים שלכם.

 

לחץ כאן כדי לקרוא עוד מאמרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן