פשוט לנשום, הקסם העתיק של הנשימה

רק לנשום

בואו נתחיל בתרגיל קצר, ננסה יחד לעצור את הנשימה ל 30  שניות.

כפי שבוודאי שמתם לב נשימה היא פעולה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו, המודעות לנשימה מגיעה כאשר מתעוררת בעיה. כך אנו לא אמורים להתנהל, הנשימה אמורה להיות כלי לשימושינו ולטובתנו.

הנשימה

הנשימה היא פעולה קסומה, פשוטה וכה הכרחית לקיום הגוף שלנו, בה אנו אוספים חמצן מהסביבה שלנו. מעצם היותה פעולה אוטומטית וטבעית של הגוף, הנשימה אינה דורשת מאיתנו תשומת לב או מאמץ, אך בניגוד לפעולות אוטומטיות אחרות כמו עיכול, היא ניתנת לשליטה ושינוי דפוסי פעולה באמצעות מודעות ותרגול.

תרגולי נשימה יומיומיים פשוטים יכולים לשנות לגמרי את האופן בו אנו נושמים וכתוצאה מכך ליצור שינוי קיצוני באופן בו הגוף פועל, מתחזק את עצמו ומתמודד עם חוויות החיים.

יש מגוון רב של עדויות שנשימה נכונה משפיעה על המצב הנפשי והגופני שלנו, התמודדות עם מצבי לחץ וחרדות, ושיפור ניכר במגוון בעיות בתפקוד השוטף של הגוף.

הידע העצום הטמון בנשימה ידוע לאדם במהלך ההיסטוריה מזה שנים רבות. ניתן לראות בתרבויות עתיקות את החשיבות העצומה שהם נתנו להשפעת תהליך הנשימה על הגוף והשימוש בכלי המדהים והפשוט הזה.

הנשימה שולטת באנרגיית החיים בגוף המכונה צ'י ברפואה הסינית, או פראנה בתרבות ההודית. המרפאים בהוואי נקראו המאסטרים בנשימה Kahuna Ha. לפני שנבין מה נוכל לעשות על מנת לסייע לגוף בתרגילי נשימה נכונה, חשוב שנבין כיצד עובדת המערכת העצבית בגופינו וכיצד הנשימה היא הכלי המניע אותה.

כיצד עובדת מערכת העצבים

מערכת העצבים של הגוף היא רשת תקשורת עצבית מפותחת שבאמצעותה פועל הגוף כיחידה מבוקרת ומתואמת והיא קיימת כמעט בכל בעלי החיים. היא מחולקת למערכת עצבים מרכזית המורכבת מהמוח וחוט השדרה וממערכת עצבים היקפית המחברת ע"י רשת עצבים את כל חלקי הגוף למערכת המרכזית.
המערכת ההיקפית מחולקת גם היא לפי סוגי העצב. רוב העצבים שייכים למערכת העצבים הסומטית שאחראית על פעולות רצוניות והשאר שייכים למערכת העצבים האוטונומית המווסתת את פעילותם של האיברים הפנימיים.
מערכת העצבים האוטונומית היא זאת שתומכת בפעילותם התקינה של תהליכים חיוניים בגוף ועל פעולות לא מודעות ולא נשלטות כגון קצב פעימות הלב, נשימה (שהיא ניתנת גם לשליטה מודעת) עיכול, פינוי רעלים, סילוק תאים מתים ועוד מגוון רב של פעולות חיוניות.

מערכת העצבים האוטונומית אינה תלויה בחשיבה והיא מספקת שני צרכים ומחולקת בהתאם לשתי תתי מערכות:

  1. המערכת העצבים הסימפתטית – אחראית על הפעלת מצב להילחם או לברוח (Fight or Flight) המשמש לצורך הישרדותי אל מול איום מידי.
    תת מערכת זו יודעת לווסת את עבודתן של מערכות חיוניות בלבד לצורך התמודדות עם מצב החירום המאיים על הישרדות היצור. היא שולטת בניתוב זרימת הדם לאיברים הפנימיים השונים וניתובם אל שרירי שלד על מנת לספק להם כוח וחמצן, להפסיק פעולות עיכול ושתן, הפרשת אדרנלין, האצת קצב הלב, כיווץ כלי דם ועוד.
    מערכת זאת מופעלת כאשר המוח מזהה שהגוף נמצא במצב הישרדותי בין אם זה מפגש עם חיית טרף בטבע או בוס עצבני שצועק עליך, ומתחיל לכבות תתי מערכות שאינן חיוניים למיטב הבנתו להתמודדות עם האיום המתקרב.
  2. המערכת העצבים הפאראסימפתטית – אחראית על הפעלת מצב ריפוי ותחזוקה (Rest & Digest) בשגרה כאשר הגוף נמצא במנוחה ואינו בסכנה.
    תת מערכת זאת מווסתת את הפעילויות הפיזיולוגיות הרצופות כמו נשימה וקצב הלב, אחראי בעיקר על פעולות שימור ותחזוקה כמו פינוי פסולת ורעלים, התחדשות תאים, הגברת תפקודי עיכול, הגדלת מאגרי אנרגיה ועוד.
    מערכת זאת מופעלת כאשר המוח מזהה שהגוף נמצא במצב בטוח ובמנוחה ומתחיל לבצע פעולות החיוניות לריפוי ותחזוקת הגוף. היא כמו מערכת הניקוי ל"בלאגן" שנשאר בגוף אחרי עבודת המערכת הסימפתטית.

 

הגוף שלנו מגיב למצבים חיצוניים או פנימיים אותם אנו עוברים והנשימה היא זאת שמייצרת את ההחלפה והשליטה בין שני המצבים. במצב לחץ קצב הנשימות יתחיל לעלות במהירות מה שיכניס לעבודה את המערכת הסימפתטית. במצב של רוגע קצב הנשימות שלנו ירד והמערכת הפאראסימפתטית נכנסת לעבודה. מערכת העצבים היא כביש מהיר דו כיווני והמידע זורם מהאיברים אל המוח ובחזרה אליהם. היא גורמת להשפעה ישירה על הנשימה והפעלת המערכות השונות.

עבודה נכונה עם הנשימה

עכשיו כשאנחנו מבינים כיצד הגוף עובד, נוכל לבחור מתי להפעיל את תתי המערכות שאנו רוצים במיוחד את המערכת הפאראסימפתטית. בעזרת תרגולי נשימות שונים ומגוונים ניתן להעיר ולהגביר את עבודת המערכת החשובה הזאת ולסייע לגוף לרפא ולחדש את עצמו.

ממוצע הנשימות לדקה של אדם בוגר בעולם המערבי הוא 12-20. זהו קצב גבוה המעודד את עבודת המערכת הסימפתטית.

על ידי שמירה על מספר עקרונות חשובים ותרגולי נשימות נוכל להרגיע את עצמינו ולשחרר מצבי לחץ וחרדה לפני שהם משתלטים על גופינו, ולעודד את עבודת המערכת הפאראסימפתטית:

  1. קצב נשימה נמוך
    ככל שננשום מהר יותר הגוף יחווה יותר מצבי לחץ וככל שנוריד את קצב הנשימה נהיה במצב של רוגע. המצב האופטימאלי הוא קצב של 6 נשימות בדקה מה שאומר שאיפה של 5 שניות, ונשיפה של 5 שניות. בנוסף ניתן לבצע תרגולי נשימה שונים לשחרור לחץ וחוויות שליליות.
  2. עומק הנשימה ונשימה סרעפתית
    ככל שקצה הנשימה עמוק יותר, האוויר נכנס לעומק הריאות בדחיסות גבוהה ובכך מאפשר ספיגת חמצן גבוהה. לדוגמא, בקצב של 20 נשימות לדקה החמצן החדש ממלא רק את החלק העליון של הריאות ומאפשר ספיגה של עד 50% מהחמצן שנכנס. לעומת זאת בקצב של 6 נשימות לדקה החמצן נדחס היטב עד לתחתית הריאות ומאפשר ספיגה של כ 85% מהחמצן שנכנס ועבודה מלאה של כל הריאות (ה 15% שאינם נספגים דרך אגב מאפשרים את ההחייאה מפה לפה בין בני אדם). בנוסף הנשימה צריכה להתחיל מהבטן או ליתר דיוק מהסרעפת על מנת לנצל את היכולת המלאה של הריאות להתמלא באוויר.
    לפי משפט של פילוסוף סיני חכם בשנת 300 לפני הספירה בשם Chuang tzu או Zhuangzi
    "הנשימה של אדם חכם מגיעה מהעקבים כאשר שאר האנשים נושמים מהגרון."
  3. נשימה מהאף
    הנשימה מהאף חשובה מאד וגם היא חלק בלתי נפרד מנשימה נכונה.
    אם נבדוק בעולם היונקים אליו אנו משתייכים, נגלה שנשימה מהפה משותפת לאדם יחד עם כלבים מבויתים וחיות משק.
    לחלל האף יש חלק חשוב בניקוי האוויר הנכנס וביצירת לחץ אוויר גבוהה. ישנם תרגילים מיוחדים המסייעים בחיזוק יכולות הנשימה מהאף ושחרור החסימות באף.
    בתרבות הסינית והאינדיאניות העתיקות הבינו את החשיבות הגדולה של נשימה מהאף ועודדו אותה כבר מגיל מאד צעיר.

 

דרך עבודה על הנשימה נוכל ליצור שינוי אמיתי בחיינו, באופן קבלת ההחלטות שלנו וביכולת שלנו להתמודד עם מצבים מאתגרים. תרגולי נשימה יכולים מאד לסייע לנו "להשתלט" על הנשימה שלנו ולהשתמש בה ככלי המסייע לנו לריפוי.

נשימה מעגלית או ריברסינג הוא דוגמה מצוינת לתרגול נשימה המסייע לנו בפריקת חוויות עבר ופותח בפנינו עולם שלם של ידע לגבי גופינו .

תרגולי נשימה יומיים קצרים כמו נשימות סרעפתיות מהירות מהאף או תרגולי חזרה 4-7-8 (4 שניות שאיפה, 7 שניות החזקה, 8 שניות נשיפה) מהאף יסייעו מאד בפריקת החוויות והלחץ היום יומי ובהקניית הרגלי נשימה נכונים יותר.

זה נשמע כל כך פשוט ובדיוק בגלל זה תרבויות שונות הבינו את הכוח העצום הטמון בפעולה כה פשוטה וזמינה לכולם, הנשימה. ניתן ללמוד כיצד לשלוט ולשפר את האופן בו אנו נושמים ובכך להשפיע באופן ישיר על התפקוד היום יומי שלנו ולסייע לגוף להיכנס למצב של ריפוי מוגבר. שימוש רציף בנשימה יסייע לנו לגלות את הסודות המדהימים החבויים בכל אחד מאיתנו.

לחץ כאן כדי לקרוא עוד כתבות.

פרטים על מבצע תחילת שנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן