התמודדות עם פיברומיאלגיה מנקודת מבט ייחודית

פיברומיאלגיה

מה היא פיברומיאלגיה?

התסמונת התגלתה בשנות 1820 ונקראה פיברוסיטיס. בשנת 1976 שונה שמה לפיברומיאלגיה כשנלקח מחיבור המילה הלטינית FIBRO – רקמת תאים, והמילים היווניות MYO – שריר ו ALGIA – כאב. רק בשנות ב 90 היא הוגדרה באופן רשמי עם יכולת אבחון מסודרת. בעברית התסמונת נקראת דאבת שרירים.

התסמונת מאופיינת בכאב כרוני המופיע ברקמת חיבור ובשרירים בכל הגוף או נוקשות השרירים. היא יכולה להתבטא במקום מסוים או בכל הגוף ובנוסף יכולה להיות פתאומית ואף ולהחריף במאמץ או עייפות.

תסמינים

למחלה תסמינים רבים היכולים להופיע כתופעות גופניות שונות, תחושה של אי נוחות או כאב. התסמינים למחלה רבים ומגוונים יכולות להופיע תופעות גופניות שונות, תחושה של אי נוחות או כאב. כאבי שרירים במיוחד באזור הצוואר מה שגורם גם לכאבי ראש אך גם באזור הגב העליון והתחתון. כאב לילי המתגבר בזמן השינה, דכאן וחרדה, קושי בריכוז ופגיעה בזיכרון, בעיות במערכת העיכול ובעיות עור.

חשוב לשים לב שריבוי התסמינים מקשה מאד על אבחון המחלה עקב הדמיון למחלות רבות עם תסמינים זהים.

אבחון המחלה

חשוב להבין שפיברומיאלגיה איננה מחלה פרוגרסיבית, והיא אינה מחריפה עם הזמן ואינה גורמת למחלות נוספות. האבחנה למחלה מתבססת על בדיקה פיזית ואבחון התופעות הנלוות של המטופל. האבחון נעשה על דרך השלילה לבעיות העלולות להיות מקור הכאב. אבחון הכאב על פי אופיו ומיקומו בגוף ובדיקת מספר נקודות קבועות לבדיקת רגישותן והתגובה שלהן ללחץ.
הקריטריון לאבחון הוא נוכחות של 11 נקודות כאב מתוך 18 .

Fibromyalgia Pressure Points

האבחנה מתבססת על אופן הכאבים ומיקומם בגוף. במהלך האבחנה נבדקות נקודות רגישות והאופן בו הן מגיבות ללחץ.

דוגמאות למצבי כאב נלווים תשישות ועייפות, תחושת שריפה, נוקשות בשרירים, רגישות יתר, כאב בגפיים, נימול או עקצוץ, כאבי ראש, מעי רגיז, דלקות פרקים, רגישות לאור או רעש ורגישות לשינויים במזג האוויר.

סיבות למחלה

מבחינת המדע, הרפואה המערבית והרפואה האלטרנטיבית עד כה לא התגלה הבסיס למחלה ולכן הסיבות אינן ברורות במלואן. ניתן לראות קשר ישיר להתעוררות המחלה בעקבות לחץ נפשי או פיזי קשה, זיהומים ודלקות קשות והצטברות רעלים. ניתן לראות שהגוף בעצם מגיב למצב קיצון אותו חווה דבר המחליש את המערכת החיסונית הטבעית של הגוף. מצב זה הוא תוצאה לאירוע חיצוני או התנהלות לא מיטבית של האדם כגון תזונה לקויה, אורח חיים לחוץ, חוסר שינה ועוד.
חשוב להבין כי מדובר במחלה המשפיעה על אנשים רבים ועצם העובדה שלא נמצא הגורם למחלה לא אומר שהיא לא אמיתית.

מה הגוף מנסה לומר?

נקודת המוצא בכל התמודדות עם מחלה או בעיה חדשה שהגוף מעיר את צומת ליבינו אליו היא קודם כל להסתכל פנימה ולבקש להבין מדוע הדבר הגיע? מה הגוף מנסה ללמד אותי? ומה עלי לעשות כדי לשחרר את הדבר מגופי?

החיבור למקום הרגשי הוא חלק בלתי נפרד מכל תהליך ריפוי. השחרור הרגשי הוא זה שמשחרר את המחלה מגופינו ומאפשר חזרה לעבודה תקינה, אך בהחלט ישנם מספר פעולות פיזיות שעלינו לעשות והרגלים שנוכל לשנות על מנת לסייע לגוף להתאושש ולחזור למצב תקין.

טיפול ואורך חיים

טיפול תרופתי הוא בגדר ניסוי וטעיה ואשאיר את ההמלצות עליו לאנשי הרפואה. אין בנמצא תרופה הפותרת את התסמונת אלא רק מתייחסת לסימפטומים והעזרה שלהן מוגבלת ובדרך כלל במינון עולה. אציין רק שלכל תרופה יש מספר רב של תופעות לואי ולכן יש לשים לב שלא מחמירים את המצב עם בעיות נוספות בניסיון להקל על תסמיני המחלה.

טיפולים אלטרנטיביים המשלבים איזון בין הגוף לנפש רבים הראו שיפור ניכר בהתמודדות עם המחלה בנוסף כמובן לשינוי באורח החיים ובהרגלים.

טיפולים אלטרנטיביים:

  1. טיפולים במים
    מים ידועים ביכולת שלהם לספוג ולשכך כאב ובהורדת מתח פיזי ונפשי. טיפולים במים חמים, פעילות ספורט במים, הידרותרפיה ואפילו אמבט חם בבית יכולים לסייע מאד.
  2. עיסוי
    מגע ועיסוי מסייע בשחרור הכאב מהגוף הפיזי. המגע והפעלת לחץ על השרירים מסייעים בשחרור, בהגברת זרימת הדם וניקוי מערכת הדם. העיסוי מסייע בשחרור חסימות פיזיות ואנרגטיות מהגוף לאיזון הגוף והנפש.
  3. דיקור סיני או מערבי
    זה נכון שהשיטות שונות במהותן ובדרך עבודתן על הגוף אך בשתי הדרכים ניתן לסייע לגוף לשחרר כאב פיזי ורגשי, להניע ולהגביר את זרימת הדם במקומות הרצויים. ניתן לטפל בעזרתם במגוון רב של תסמינים פיזיים ונפשיים.

שינוי באורח החיים:

  1. תזונה נכונה
    שינוי תזונתי יכול להוביל לשינוי משמעותי מבחינה גופנית. תזונה מאוזנת רוויית פירות וירקות. הימנעות ככל הניתן ממוצרים המעודדים דלקתיות בגוף כגון מוצרים מהחי תסייע לגוף בהורדת הדלקת במקומות הבעייתיים בגוף.
  2. עבודה עם הנפש
    כאשר הראש טרוד במחשבות בלתי פוסקות הגוף לא מצליח לקבל את השקט אותו הוא זקוק כדי להפעיל את המערכת הפארסימפטטית המעודדת ריפוי ושיקום של הגוף. עבודה עצמית יכולה לעזור לגוף לחזור לאיזון ולסייע לו בהחלמה. תרגול מדיטציה מסוגים שונים על בסיס יומי, שחרור של לחץ ופריקת חוויות על ידי תרגילי נשימות, תרגול יוגה, טאי צ'י (Tai Chi) ועוד.
  3. צמחי מרפא
    שימוש בצמחי מרפא על פי הסימפטומים אותם אנו חווים.
    כורכום – כורכומין המופק משורש צמח הכורכום ידוע כבעל תכונות אנטי דלקתיות ומסייע בהורדת כאב. בנוסף הוא מסייע במגוון מחלות בדרכי העיכול, מחלות עור ועוד.
    ולריאן – הצמח מכיל רכיבים פעילים המסייעים בהרגעת הגוף, תחושת שינה ועידוד עבודת המערכת הפארסימפטטית.
    ויתינה – שורש הצמח מסייע בהורדת לחץ, איזון מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית ועוזר בשמירה על ריכוז גבוהה. הוא משפיע על בלוטת האדרנל ובלוטת התריס. מתאים לאנשים עם תחושת לחץ תמידית.
    ג'ינגר – בשמו העברי זנגוויל הוא צמח שנפוץ בשימוש אלפי שנה מהרפואה הסינית, ההודית ואף המערבית. הוא מסייע במגוון בעיות בקיבה כגון בחילות והקאות, פעילות אנטי דלקתית והגנה על רירית הקיבה.
    קנאביס – בגוף האדם ישנם קולטני קנבינואידים, הממוקמים בכל הגוף והם חלק מהמערכת האנדוקנבינואידית, המעורבת במגוון תהליכים פיזיולוגיים כולל תיאבון, תחושת כאב, מצב רוח וזיכרון. שימוש בפרחי צמח הקנאביס מסייע בשיכוך כאבים, בטיפול בדיכאון, שינה טובה יותר וירידה בעייפות כרונית.
  4. פעילות ספורט
    בכל מצב מומלץ לעשות פעילות גופנית במיוחד לאנשים שאינם פעילים בדרך כלל וכשהגוף מציג איזו בעיה. הפעילות מעודדת זרימת דם בגוף, מחזקת את השרירים, מעודדת את הגוף לשריפת שומנים ומשחררת הורמונים ואנדורפינים הגורמים לנו לתחושה טובה. פעילויות מומלצות הן הליכה, אופניים, תרגילי כוח, שחיה, ריקוד, פעילות אירובית כגון ספינינג, פילאטיס, יוגה ועוד.

פיברומיאלגיה היא בהחלט מחלה מאתגרת מבחינת החולה אך אם נבחר להשתמש במצב ככלי למידה על עצמינו ועל עבודה נכונה עם הגוף שלנו, נוכל למנף את המצב ליצירת שינוי באורך חיינו והגוף יגיב בהתאם. מירידה דרסטית בסימפטומים ועד להיעלמות המחלה כליל.


לחץ כאן לקריאת מאמרים נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן