עיסוי רפואי​

עיסוי רפואי מאפשר עבודה עמוקה על נקודות לחץ ואזורים רגישים דבר המעודד את שחרור החסימות, שיפור זרימת הדם, ומשפר את טווח התנועה והגמישות, ומפחית משמעותית את כאבים אזוריים או נקודתיים.

הגוף שלנו הוא מכונה מדהימה, אך לעיתים נוצרות בו חסימות אנרגטיות, עקב שימוש לא נכון או כתוצאה מפגיעה פיזית או רגשית. כתוצאה מחסימות אלו רקמת הפאשיה (fascia), המכסה את החלק הפנימי של איברים, שרירים, עצבים וכלי דם, נוטים להידבק ונוצרות נקודות לחץ (נקראות גם trigger points) המשבשות את אספקת החמצן, הוויטמינים, פינוי רעלים ופסולת. במקומות אלו עלולה להיווצר תחושת כאב.

הטיפול מתאים למגוון בעיות כגון כאבי שרירים כרוניים או כתוצאה מפציעה או אימון מאומץ, חיזוק וגמישות השריר, כאב הנובע מבעיות פיזיולוגיות שונות, דלקות בשריר או בגיד, בעיות ומגבלות בתנועה ולחצים נפשיים. טיפול מסוג זה מאפשר הורדת לחץ וירידה משמעותית בכאב כבר מהטיפול הראשון ומכניס את הגוף למצב של עבודה ריפוי עצמית.

עיסוי רפואי

למי זה מתאים

הטיפול מתאים למגוון בעיות כגון כאבי שרירים כרוניים או כתוצאה מפציעה או אימון מאומץ, חיזוק וגמישות השריר, כאב הנובע מבעיות פיזיולוגיות שונות, דלקות בשריר או בגיד, בעיות ומגבלות בתנועה ולחצים נפשיים. העבודה על השרירים מאפשרת הזרמת דם מוגברת לאזור ובכך מאפשרת לגוף להגביר את הריפוי במקום הבעייתי. הזרמת הדם מאפשרת הורדת לחץ וירידה משמעותית בכאב, פינוי פסולת ופחמן דו חמצני, הזרמת חמצן מינרלים ומעודד את עבודת הריפוי הפנימי של הגוף.

כיצד מתבצע הטיפול

כמו בכל טיפול יש התאמה מלאה לצרכי המטופל על פי הבעיה אותה הוא מציג ואבחון והערכת המטפל על פי מצב גופו. הטיפול מתבצע בשכיבה על מיטת טיפולים במנח בטן, גב או צד על פי הצורך, כאשר המטפל מבצע מגוון טכניקות כגון עיסוי רקמות עמוק, מתיחה והנעה של שרירים ומפרקים, לישה ולחיצה עמוקה על נקודות טריגר. הטיפול מתמקד באזור אחד ואינו עובד על כל הגוף.
במהלך הטיפול גוף המטופל מכוסה כמעט כולו בסדין פרט לאזורים שיחשפו לטובת הטיפול. לעיתים נעשה שימוש בשמנים שונים לצורך תחושה נעימה יותר על העור אך הם אינם הכרח. הטיפול אורך כ 45 דקות.

מה נרגיש בסיום

התחושות לאחר הטיפול משתנות מאדם לאדם בפן הפיזי. חלק ירגיש את האזור עובד מלווה בתחושת עייפות וצורך למנוחה. חלק מרגיש שחרור פיזי ויכולת לזוז באופן טוב יותר. בשני המקרים הגוף עובד במשך כמה ימים לאחר הטיפול והדבר מורגש באופן פיזי.

נקודות לחץ/טריגר

על פי הגדרה רפואית, נקודת לחץ היא נקודה בה מורגש כאב בתוך השריר או הקרנות של כאב באזור. הכאב נגרם כתוצאה משינויים מיקרוסקופיים בסיבי השריר באזור הכאב וגורם לאגס סיבי שריר להתקצר ולהיות במצב מכווץ.
הכאב יכול להתבטא בהקרנות לאזור סביב הנקודה, ככאב נקודתי בנקודה עצמה, בתחושת כיווץ שרירים כללית ומגבלה בתנועה, חוסר נוחות ותחושת כבדות, צריבה או זרם חשמלי.
הסיבות להתנהגות השריר באופן זה יכולות להיות עבודה פיזית מאומצת, לחץ או מתח נפשי, עבודה לא נכונה, בעיה כרונית פיזית, תאונה או פציעה, חוסר במנוחה או שינה ועוד. אצל חלק מהאנשים הלחץ והכאב חולפים לאחר מספר ימים או שבועות והאזור מחלים עם חזרה מלאה לתפקוד ואצל אחרים הכאב יכול להישאר תקופה ארוכה ללא שינוי או אפילו החמרה של המצב ללא טיפול מתאים.
השארת המצב ללא שינוי לפרק זמן ארוך מחלישה את השריר גם ביכולת העבודה היום יומית וגם בהשפעת אימון מכל סוג. השריר המכווץ מאבד את גמישותו וגורם לתחושת נוקשות וגורמות להתקצרותו באופן כללי. בנוסף שריר המתפקד באופן לא תקין פוגע ביציבות הגוף וברצף הנשימה.

דרכי טיפול אפשריים בנקודות טריגר:

  1. פעילות ספורט
    מתיחות הינן כלי יעיל המשמש כטיפול מונע ומקל במיוחד על בעיות כרוניות. הדבר נכון גם על פעילות ספורטיבית מידתית כגון הליכה ארוכה או ריצה קלה, עקב עלייה בתפקוד הלב בפעילויות אלא ומתיחת השרירים שמעודד הזרמת דם וריפוי עצמי של האזור.
  2. עיסוי רפואי
    עיסוי של נקודות אלו והאזורים הסמוכים במסלולי הכאב השונים בתוספת לחיצות ממוקדות בנקודות עצמן מעודדות זרימת דם לאזורים אלו ומספקות שחרור פיזי וריפוי עצמי של האזור.
  3. דיקור מערבי
    ביצוע דיקור יבש בנקודות אלו ובאזורים הסמוכים מעורר את השריר והאזור כולו לתהליך של ריפוי ע"י הגברת זרימת הדם באזור המטופל ומשפרת מאד את רמת הכאב וטווח התנועה.
  4. טיפול תרופתי
    שימוש בצמחי מרפא להפחתת הכאב והדלקתיות שנוצרת סביב הנקודות.
עיסוי רפואי ישן​

 היסטוריה

העיסוי הוא כלי עתיק המוכר ברפואה הסינית כבר למעלה מ 5000 שנה. במהלך המאות האחרונות עשה הטיפול קפיצה לתודעה המערבי ע"י מדענים כמו פרופסור וויר מיטשר, נירולוג מארה"ב , ודאגלס גרהאם, רופא מבוסטון ארה"ב, ד"ר הארווי קלוג ועוד. ההתקדמות העבירה את העיסוי לקדמת הבמה והוא החל להופיע בספרות הרפואית ולהיכלל בתוכנית הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה. בהמשך הוא הפך לדרך טיפול מקובלת המתאימה לעבודה עם מבוגרים וילדים במגוון בעיות כגון כאב, פציעות עבודה וספורט, בעיות כרוניות ועוד.

דילוג לתוכן