דיקור יבש

דיקור מערבי הוא טכניקה חדשה ויעילה לטיפול בכאבי שרירים, כאבים כרוניים ופציעות ספורט על ידי יישום טכניקות דיקור על השרירים והגידים. מקור הבעיה הוא בדרך כלל שריר תפוס שמייצר לחץ על השרירים באזור והדיקור מאפשר איתור וטיפול ממוקד בבעיה. הטיפול מאפשר הקלה מהירה במקום הכאב, הורדת הדלקתיות במקום, שחרור השרירים והורדת המתח והלחץ מהגוף.

צרו קשר עכשיו לקביעת טיפול כולל אבחון מלא במתנה

דיקור מערבי​

למי זה מתאים

הטיפול מתאים למגוון בעיות כגון כאבי שרירים כרוניים או כתוצאה מפציעה או אימון מאומץ, חיזוק וגמישות השריר, כאב הנובע מבעיות פיזיולוגיות שונות, דלקות בשריר או בגיד, בעיות ומגבלות בתנועה ולחצים נפשיים. העבודה על השרירים מאפשרת הזרמת דם מוגברת לאזור ובכך מאפשרת לגוף להגביר את הריפוי במקום הבעייתי. הזרמת הדם מאפשרת הורדת לחץ וירידה משמעותית בכאב, פינוי פסולת ופחמן דו חמצני, הזרמת חמצן מינרלים ומעודד את עבודת הריפוי הפנימי של הגוף.

כיצד מתבצע הטיפול

כמו בכל טיפול יש התאמה מלאה לצרכי המטופל על פי הבעיה אותה הוא מציג ואבחון והערכת המטפל על פי מצב גופו. הטיפול מתבצע בשכיבה על מיטת טיפולים במנח במנח בטן, גב או צד על פי הצורך. הכאב מהדקירה עלול להיות מורגש למשך מספר שניות והוא תלוי במיקום וברגישות המקום והמטופל.
בסיום הדיקור גוף המטופל מכוסה בסדין והמטופל נשאר עם המחטים למשך כ 15-45 דקות עד להוצאתם בסיום הטיפול.

מה נרגיש בסיום

התחושות לאחר הטיפול משתנות מאדם לאדם בפן הפיזי. חלק ירגיש את האזור עובד מלווה בתחושת עייפות וצורך למנוחה. חלק מרגיש שחרור פיזי ויכולת לזוז באופן טוב יותר. בשני המקרים הגוף עובד במשך כמה ימים לאחר הטיפול והדבר מורגש באופן פיזי.

מה זה דיקור יבש

דיקור מערבי (נקרא גם דיקור יבש) היא טכניקה חדשה יחסית ויעילה מאד לטיפול בכאבי שרירים, כאבים כרוניים ושיקום ומניעה של פציעות ספורט. הדיקור משלב מידע מהרפואה המערבית הכולל אנטומיה, פיזיולוגיה ונוירופיזיולוגיה. פעילויות יום יומיות כגון ישיבה ממושכת, עבודה מאומצת ומחסור בשינה עלולים להוסיף לרמת הכאב ולהחמיר את המצב. כתוצאה מכך רקמת הפשיה (fascia), המכסה את החלק הפנימי של איברים, שרירים, עצבים וכלי דם, נוטים להידבק ונוצרות חסימות ונקודות לחץ (נקראות גם trigger points) המשבשות את אספקת החמצן, הוויטמינים, פינוי רעלים ופסולת. במקומות אלו עלולה להיווצר תחושת כאב.

הדיקור מתבסס על הרפואה הסינית ודומה לדיקור סיני רק בסוג המחטים. בדקור סיני העבודה היא על נקודות המרידיאנים בגוף ובדיקור מערבי העבודה היא על נקודות הלחץ ומסלולי הכאב. הדיקור מחדיר מחט קטנה (כמו בדיקור סיני) ישירות לשריר בנקודה לחץ או באזור הכאב. הפעולה משפרת את זרימת הדם ומעירה את הגוף לריפוי ובניית רקמת שריר מחודשת באזור הבעייתי, מועילה בהפחתת כאב ומשפרת את טווח התנועה.

עבודת הגוף מורגשת באזור הטיפול גם במהלך הימים אחרי. התגובה לטיפול מהירה וניתן לראות תוצאות ניכרות גם לאחר טיפול בודד או מספר קטן של טיפולים.

היסטוריה

דיקור מערבי ידוע גם שמות נוספים כגון דיקור יבש או דיקור אורטופדי.  דיקור מערבי החל בשנות הארבעים והחל בשימוש נרחב בשנת 1979 ע"י רופא צ'כי בשם קרל לויט כשהציג את ההשפעות החיוביות של החדרת מחט ללא חומר לאזורים פגועים. שיטה זאת התפתחה משמעותית במהלך השנים.

נקודות לחץ/טריגר

על פי הגדרה רפואית, נקודת לחץ היא נקודה בה מורגש כאב בתוך השריר או הקרנות של כאב באזור. הנקודה נוצרת כתוצאה משינויים מיקרוסקופיים בסיבי השריר באזור הכאב וגורם לסיבי שריר להתקצר ולהיות במצב מכווץ. הרגישות מתבטאת בשליחת מסרים עצביים הנקלטים על-ידי מערכת העצבים המתורגמים בגוף לתחושת כאב. הכאב יכול להתבטא בהקרנות לאזור סביב הנקודה, ככאב נקודתי בנקודה עצמה, בתחושת כיווץ שרירים כללית ומגבלה בתנועה, חוסר נוחות ותחושת כבדות, צריבה או זרם חשמלי.

הסיבות להתנהגות השריר באופן זה יכולות להיות עבודה פיזית מאומצת, לחץ או מתח נפשי, עבודה לא נכונה, בעיה כרונית פיזית, תאונה או פציעה, חוסר במנוחה או שינה ועוד. אצל חלק מהאנשים הלחץ והכאב חולפים לאחר מספר ימים או שבועות והאזור מחלים עם חזרה מלאה לתפקוד ואצל אחרים הכאב יכול להישאר תקופה ארוכה ללא שינוי או אפילו החמרה של המצב ללא טיפול מתאים.

השארת המצב ללא שינוי לפרק זמן ארוך מחלישה את השריר גם ביכולת העבודה היום יומית וגם בהשפעת אימון מכל סוג. השריר המכווץ מאבד את גמישותו וגורם לתחושת נוקשות וגורמות להתקצרותו באופן כללי. בנוסף שריר המתפקד באופן לא תקין פוגע ביציבות הגוף וברצף הנשימה.

דיקור יבש

דרכי טיפול אפשריים בנקודות טריגר:

  1. פעילות ספורט:
    מתיחות הינן כלי יעיל המשמש כטיפול מונע ומקל במיוחד על בעיות כרוניות. הדבר נכון גם על פעילות ספורטיבית מידתית כגון הליכה ארוכה או ריצה קלה, עקב עלייה בתפקוד הלב בפעילויות אלא ומתיחת השרירים שמעודד הזרמת דם וריפוי עצמי של האזור. יוגה עוזר מאד בביצוע מתיחות והארכה של השרירים.
  2. עיסוי רפואי:
    עיסוי של נקודות אלו והאזורים הסמוכים במסלולי הכאב השונים בתוספת לחיצות ממוקדות בנקודות עצמן מעודדות זרימת דם לאזורים אלו ומספקות שחרור פיזי וריפוי עצמי של האזור.
  3. דיקור מערבי:
    ביצוע דיקור מערבי בנקודות אלו ובאזורים הסמוכים מעורר את השריר והאזור כולו למצב של ריפוי מוגבר ע"י הגברת זרימת הדם באזור המטופל ושיפור רמת הכאב וטווח התנועה.
  4. צמחי מרפא:
    שימוש בצמחי מרפא להפחתת הכאב והדלקתיות שנוצרת באזור נקודות הלחץ.
דילוג לתוכן